بازاریابی کثیف موضوع جلسه استارتاپونه چهارم
بازاریابی
بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف میشود که به وسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر ، به امر تامین نیازها و خواسته های فرد اقدام میکنند و امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل مهم و اثرگذار در خرید و فروش و تجارت قلمداد میشود.
فرآیند بازاریابی تبدیل یک فرد عادی به مشتری و تبدیل مشتری به خریدار میباشد ، و این توالی باید کامل طی شود تا کسب درآمد حاصل از فروش خدمات یا کالای عرضه شده توسط شرکت شما را به همراه داشته باشد ، با گسترش فرآیند بازاریابی و معرفی راه های مختلف برای آن ، ایجاد شاخه هایی در خصوص امکان ناسالم بودن بازاریابی نیز تصور میشود. باید به این نکته اشاره شود ایرانی ها بی شک یکی از بهترین بازاریاب های دنیا محسوب میشوند ، به عنوان مثال از همان عطر فروش داخل مترو که پا فشاری میکند عطری را امتحان کنید ، تا برسد به مدیر بازاریابی شرکت بزرگی که سعی دارد با معرفی کامل محصول خود و ارائه تبلیغاتی متفاوت جلب توجه نماید و باعث ترغیب و تشویق شما برای خرید شود . تمامی این افراد فقط بک هدف دارند و آن هم فروش بیشتر است اما همیشه یک نکته باید مدنظر قرار گیرد که فروش به چه قیمتی؟
بازاریابی کثیف
متاسفانه چندی است شاهد هستیم افرادی سودجو همانند یقه سفیدها برای فروش و ارائه محصولهای خود ، چیزی که نیست را بیان کرده و با آب و تاب دادن پوچ از اصل موضوع فروش غافل میشوند و به دنبال کسب منافع سودجویانه خود میباشند و در بسیاری از موارد از فن بیان بسیار خوب که یکی از موارد مهم بازاریابی میباشد نیز برخوردار هستند.
در ادامه به چند نمونه مهم از این بازاریابی کثیف اشاره میکنیم:
بازاریابی شرکتهای هرمی نمونه ای از بازاریابی کثیف است که به زیر مچموعه خود در صورت افزایش اعضا قول پرداختهای ریالی یا دیگر کالاهای با ارزش را از سوی سرمنشا شرکت وعده میدهند ، که متاسفانه شاخه فرعی منشعب شده از بازاریابی شبکه ای میباشند و باعث سو استفادههای بسیار زیادی میشوند و در نهایت مشخص میگردد با این شرکت ها با عنوان های جعلی کلاهبرداری مینمایند.
نمونه دیگر ارائه محصول توسط شرکت هایی میباشند که بدون مجوز بوده و به صورت پیش فرض برای سو استفاده سودجویان تشکیل شده اند ، در چنین شرکت هایی محصول به نحو اقوا کنندهای معرفی میشود و به موازات آن معرفی ارائه خدمات پس از فروش و جوایز نفیس به همراه قیمت پایین با برندهای کپی و جعلی صورت میگیرد که شخص خریدار سریعا قربانی مقاصد سودجویانه میشود در اینجا باید اشارهای شود به جمله معروفی که هیچ گرانی بی حکمت نیست و هیچ ارزانی بی دلیل نیست .
نمونه دیگر از مصادیق بازاریابی کثیف در بخش پایین به آن پرداخته ایم .
بازاریابی کثیف بازاریابی سیاه(متن شایعه )
“دوستان عزیز از روز جمعه تاریخ ۸ خرداد ساعت ۱۲ (تا دو هفته) بیمارستان xxxxxxxxxxx واقع در بزرگراه همت نرسیده xxxxxxxxxxxxxx یکی از پرفسورهای معروف دنیا جهت ویزیت بیماران سرطانی به صورت رایگان خدمات ارایه میدهند در صورتی که بیمار سرطانی میشناسید ممنون میشوم اطلاع رسانی کنید
پروفسورفxxxxxxx
تلفن بیمارستانxxxxxxxxx
ده دقیقه بزارین تو پستاتون شاید مشکل یه بنده خدایی حل شد..
پاسخ شایعه
۱٫ این شایعه به شکلی که منتشر شده صحت ندارد و شامل همه بیماران سرطانی نیست .
۲٫ یک مرجع آگاه در بیمارستان تریتا اعلام کرد :
این ویزیت فقط در روز جمعه ۸ خرداد انجام می شود .
۳٫ تنها حدود ۶۰ نفر از بیمارانی که در همایشهای قبلی فرم پر کردهاند و برای آنان دعوتنامه ارسال شدهاست امروز ویزیت می شوند و ساعت ۱۲ نیز برنامه به اتمام رسیده است .
۴٫ سایر مراجعهکنندگان خدماتی نخواهند گرفت و تنها فرم پر میکنند تا در همایشها و ویزیتهای احتمالی بعدی شرکت داده شوند.
۵٫ لطفا کمتر گول بخوریم
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.