چگونه می توان باعث توانمندسازی کارکنان شد ؟

امروزه هر سازمانی برای این‌که بتواند پیشرفت کند و با چالش‌های به‌وجودآمده به‌خوبی برخورد کند، نیازمند حمایت و تعهد کارکنانش است. زیرا مهم‌ترین منابع هر شرکت کارکنان آن هستند که درصورتی‌که این افراد خلاقیت داشته باشند و توانمندسازی شده باشند، به بهترین نحو می‌توانند به ارتقای شرکت یا سازمان کمک نماید.

با توجه به وجود رقابت های زیاد در این بازارهای امروزی، درصورتی یک سازمان می‌تواند در کسب‌وکار خود پیشرفت کند که از نیروی انسانی متخصص و با انگیزه بالا برخوردار باشد.

در این مقاله سعی می‌کنیم تا به روش‌های توانمندسازی کارکنان اشاره نماییم.

روش‌های توانمندسازی کارکنان سازمان ها

۱ آموزش کارکنان

همیشه آموزش بهترین روش و مهم‌ترین ابزار برای توانمندسازی کارکنان یک شرکت یا یک سازمان است. برنامه‌های آموزشی مفید که با اتکا به روش‌های علمی اجرا شود، می‌تواند سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری برساند.

هدف اصلی از برنامه های آموزشی برقراری ارتباط مؤثر بین کارکنان مدیریت و همچنین مشارکت در برنامه‌های سازمان، برای بالا بردن انگیزه کاری کارکنان می باشد.

2- انجام کار تیمی

مشارکت کارکنان در سازمان شامل توانمندسازی و کار تیمی است. جایگزین کردن تیم‌های خودگردان به جای سلسله‌ مراتب، یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد توانمندسازی کارکنان سازمان ها است.

این گروه از کارکنان از آغاز تا پایان مسئولیت تمام فرآیند تولید و ارائه خدمات را برعهده دارند. این مسئله باعث بالا رفتن روحیه کار تیمی شده و همچنین در صورت بروز مشکل تمام تیم خود را مسئول می دانند.

3- آگاهی کارکنان در اطلاعات

یکی از مهمترین ارکان برای توانمندسازی کارکنا این است که آن‌ها را در اطلاعات سازمان مشارکت دهید. از مهم‌ترین وظایف مدیران، دادن اطلاعات به‌ موقع و کافی به کارکنان است. در این صورت، افراد نسبت به اهداف سازمان شناخت بهتری پیدا کرده و درک بهتری از موقعیت های الان و آینده پیدا می کنند.

در نتیجه افراد خودشان را برای پذیرش مسئولیت‌های بالاتر و سخت‌تر آماده می کنند.

4- ایجاد آزادی عمل

داشتن آزادی عمل در محدوده وظایف، باعث خود شکوفایی، خلاقیت، خود کنترلی و استقلال فکر و عمل متناسب با نوع کار و مسئولیت در کارکنان می شود.

سخن آخر این‌که …

حرکت در جهت توانمندسازی کارکنان نیاز به بهبود و بازسازی سازمان و بهبود و پرورش مدیران و کارکنان دارد. با توجه به این‌که توانمندسازی کارکنان یک استراتژی و راهبرد است، باید قبل از هرچیز زمینه‌های ایجاد توانمندسازی و پیش‌نیازهای ملزوم آن در شرکت و یا سازمان فراهم شود. و برای ایجاد آن از روش‌ها و اقدامات عملی استفاده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *