چگونه استارتاپ خود را راه اندازی کنیم؟
پادکست چگونه استارتاپ خود را راه اندازی کنیم، قسمت اول ؛ بشنوید :
دنیای استارتاپ پر از آدمهایی است که میخواهند موفق شوند و در این راستا تلاش بسیار زیادی میکنند، اما دستِ آخر نمیتوانند کسبوکار خود را بهدرستی راهاندازی کنند. چرا چنین چیزی اتفاق میافتد؟ بخش زیادی از دلایل به این موضوع باز میگردند که بسیاری از کارآفرینها، چگونگی راه اندازی استارتاپ و رساندن کسبوکار خود از «نقطهی الف» به «نقطهی ب» را نمیدانند. «نقطهی الف» جایی است که ایده یا ایده های استارتاپی فوقالعاده در ذهن کارآفرین وجود دارد و «نقطهی ب» جایی است که استارتاپ به امنیت، ثبات و رشدی نسبی در بازار رسیده است و کسب درآمد میکند.
از زمانی که ایده شروع یک استارت آپ به ذهن می رسد تا مرحله سوددهی باید مراحلی را طی کرد که مثل یک بازی می ماند. این بازی اینگونه است : مرحله بعد زمانی شروع می شود که مرحله قبل به پایان رسیده باشد .
پادکست چگونه استارتاپ خود را راه اندازی کنیم، قسمت دوم ؛ بشنوید :
۱. فقط شروع کنید
بنابر تجربهی ما، در دنیای کسبوکار، شروع سریع مهمتر از شروع دقیق است. به این واقعیت فکر کنید که اگر کسبوکار خود را آغاز نکنید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. باید قادر باشید تا هر چیزی را که شما را از شروع کردن باز میدارد، از چیزهای خیلی کوچک گرفته تا مهمترینها، نادیده بگیرید یا بهسرعت آنها را برطرف کنید و سپس :
- اولین خط از کد خود را بنویسید؛
- دامنهی سایت موردنظر خود را ثبت کنید؛
- محصول خود را روی کاغذ بکشید؛
- نمونهی اولیهای از محصول خود را طراحی و پیادهسازی کنید.
هیچ چیز جز خودتان مانع شروع استارتاپ شما نیست. اولین چیزهایی را که برای شروع نیاز دارید انجام دهید.
۲. ایده و تیم :
این مرحله را اصطلاحا مرحله ایده یا کشت گوییم. نیازسنجی، شناخت رقبا و تحلیل بازار از مهمترین کارهایی است که باید مدنظر قرار بگیرد. چندین مورد از استارت آپ های مشابه ایده خود را ببینید، تحلیل و بررسی کرده و بدنبال کاری که زیاد انجام شده است نروید. نگاه به موفق ترین ها در این حوزه و استفاده از فرصت هایی که بوجود می آید، کمک بزرگی در رشد ایده شما خواهد کرد. بعنوان مثال فیلتر بودن یوتیوب فرصتی را برای پیدایش آپارات بوجود آورد و یا جهش بزرگ ای نتورک(Anetwork) که با فیلترینگ تصادفی گوگل ادسنس (Google Adsense) رخ داد، از جمله مثال هایی بود که اهمیت استفاده از فرصت ها را بیان می کرد.
توجه داشته باشید اینگونه کارها به تنهایی انجام پذیر نیست، پس به فکر یک تیم کوچک باشید.
۳. نمونه اولیه :
یک نام برای طرح خود انتخاب کرده و آن را نهایی کنید . نامی که تلفظش راحت و مردم آن را بخاطر بسپارند .
نوشتن طرح کسب و کار(Business Plan) که شامل تمام موارد مالی، سود و زیان ها، مجوزها ، برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید و جزئیات دیگرباشد، اجباری است چراکه راه اندازی یک استارت آپ نیاز به سرمایه دارد و اگر بدنبال یک سرمایه گذار خارجی باشید بدون داشتن بیزینس پلن موفق نخواهید شد.
تولید یک (MVP (Minimum Viable Product که به عنوان حداقل محصول پذیرفتنی شناخته میشود در این مرحله جهت آزمایش تهیه میشود. نکته مهم اینجاست که نه روی MVP1 (اولین محصول) زیاد بمانید و نه در طول مدت زمان کوتاهی به MVP20 برسید.
پادکست چگونه استارتاپ خود را راه اندازی کنیم، قسمت سوم ؛ بشنوید :
۴. بازتولید و راه اندازی :
زمان آن رسیده که ایده به مرحله تولید و راه اندازی برسد. با افرادی که می توانند به شما کمک کنند مشورت کنید. برای هر بخش یک متخصص انتخاب کنید. به یاد داشته باشید همکاری تیمی رمز موفقیت شماست. استارتاپ خود را پس از تولید از جنبه های مختلف بررسی کنید و خود را همیشه به جای کسانی قرار دهید که می خواهند از استارتاپ شما استفاده کنند
وقتی کسبوکاری را شروع میکنید، بهطور حتم پاسخ تمام سؤالات خود را نمیدانید. مثلا میخواهید شرکت خود را ثبت کنید. اما آیا باید مسئولیت محدود باشد یا تعاونی و ….؟
شما باید برای پیدا کردن پاسخ خود از مؤسسات ثبت شرکت یا وکیلی کمک بخواهید و آن مؤسسه یا شخص، شما را راهنمایی میکند و میگوید که چه نوع شرکتی برای استارتاپ شما مناسب است. اما بعد چه؟ شما باید از آنها بخواهید تا برایتان کار ثبت شرکت را انجام دهند. به این ترتیب شما بهسرعت توانستهاید تا فرد خبرهای را در ازای مبلغ کمی در استارتاپ خود به کار بگمارید. این مبلغ را از کجا بیاورید؟ شما میتوانید با دادن بخشی از سهام خود به شخص موردنظر یا پرداخت بهصورت چک یا معوقه، این موضوع را حل کنید.
وقتی مشکلی ایجاد میشود و شما پاسخ آن را نمیدانید، کسی را پیدا کنید که راهحل آن مشکل را میداند. سپس آن متخصص به شما راهحلی را پیشنهاد میکند، در هر زمینه از کسبوکار خود این عمل را انجام دهید. از مراحل تولید گرفته تا طراحی لوگو یا حسابداری و … از آن شخص بخواهید تا این کارها را برای شما انجام دهد.
استارتاپ شما بیش از آنچه خودتان در چنته دارید، به کمکهای مختلف، دانش و مهارتهای حرفهای احتیاج دارد. از افراد بخواهید تا برای شما کار کنند.
۵. رشد و اندازه گیری
برای رشد برند خود از قدرت شبکه های اجتماعی غافل نشوید و تا جای ممکن سعی در مطرح کردن خود در این حوزه باشید. یک کارآفرین موفق خستگی ناپذیر است و در کارش استمرار دارد.
هنر کسب و کار این است که بتوانید ارزیابی عملکرد و پیمایش پیشرفت را بررسی و سنجش کنید. استفاده از نمودارهای پینگ و داشبوردهای مدیریتی کمک شایانی به شما خواهد کرد.
رشد به معنای شکافتن، دگرگونی، فروش و انجام کارهایی بیش از درخواست پول است. اگر شما در کسبوکار خود راه جدیدی ایجاد کردهاید، این نشانهی واقعی رشد شما خواهد بود.
۶. بودجه و قانون
همانطور که شناخت حقوق و قوانین و مجوز های لازم برای فعالیت کسب و کار های اینترنتی در همه کسب و کارها نیاز است، راه اندازی استارتاپ نیز در این زمینه مستثنی نیست و دانستن آن مهم است. در مراحل بعدی نیاز به گسترش تیم حس خواهد شد لذا داشتن تیم کارامد و بودجه تبلیغات به پول وسرمایه نیاز دارد. این مرحله را کشت ایده یا سید فاندینگ (Seed Funding) گویند. این سرمایه را یا خودتان باید فراهم کنید یا به سراغ مراکز رشد انکوباتور (ّIncubator) و شتاب دهنده ها بروید که به آن ها سرمایه گذاران ریسک پذیر(VC:Venture Capital) گویند.
“انکوباتور (Incubator) یک ابزار آزمایشگاهی است که در آزمایشگاههای بیولوژی برای رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها بکار می رود“
LLC (شرکت های با مسئولیت محدود) یکی از محبوبترین گزینه ها برای استارتاپ ها است.
در پاسخ به چگونگی راه اندازی استارتاپ به چیزی فراتر از سخت کوشی و اشتیاق نیاز دارید. الهام و کمک گرفتن از مهارتهای یک همبنیانگذار، در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. افرادی که سرمایه گذاری جسورانه انجام میدهند، به جای سرمایه گذاری بر افراد، بیشتر علاقهمند سرمایهگذاری روی استارتاپهایی هستند که بهصورت تیمی فعالیت دارند. حتی داشتن سه همبنیانگذار هم موضوع عجیبی نیست، زیرا میتوان فرض کرد که شما سلسلهمراتب واضحی برای تصمیم گیری دارید.
همبنیانگذاران مهارتهای ناقص شما را کامل میکنند و اینگونه حتی فراتر از چیزی که فکر میکنید پیش خواهید رفت.
پادکست چگونه استارتاپ خود را راه اندازی کنیم، قسمت چهار ؛ بشنوید :
۷. استخدام و تیم
شما در مرحله ای قرار دارید که باید تیم خود را کامل کنید و مسئولیت ها را تقسیم بندی کنید پس یک نقشه کلی از وظایف تهیه کنید و بنا به نیازها شروع به استخدام مناسبترین ها کنید. توجه کنید دیگر نیاز به شریک و سهام دار ندارید و صرفا روی استخدام تمرکز داشته باشید.
کارفرما شدن به معنای حجم بالایی از کارها و مسئولیتهایی است که باید بهسرعت به پایان برسانید. هرچند چنین موضوعی سرعت استارتاپ شما را پایین میآورد و افراد کمی هستند که مایل به غرق شدن در راه اندازی استارتاپ و کار کردن بهصورت دائمی باشند.
بهجای استخدام کارمند، از نیروی قراردادی استفاده کنید. در این صورت از هر شخصی براساس استعداد و تواناییهایش کمک خواهید گرفت و در مسیر انجام کارها، همه چیز را تا پایان کار در اختیار دیگران نخواهید گذاشت و کنترل بهتری برای به نتیجه رساندن کارها خواهید داشت. اینگونه پاسخ به سؤالات ذهنیتان برای چگونگی راه اندازی استارتاپ شفافتر و واضحتر خواهد بود.
با کسی کار کنید که شما را به سوی عملکردی فوقالعاده سوق میدهد
یکی از دلایلی که استیو جابز توانست شرکت اپل را به یکی از خلاقترین و باارزشترین برند های دنیا تبدیل کند، این بود که او میتوانست افراد را به سمت فعالیت بیشتر سوق دهد.
او میگوید: «کار من آسانگیری به افراد نیست. کار من این است که از آنها افراد بهتری بسازم. کار من این است که بخشهای مختلف شرکت را به همکاری با یکدیگر وا دارم و راه را برای این موضوع هموار و شفاف کنم و منابع را برای پروژههای کلیدی آماده سازم. ما برای این منظور، افراد فوقالعادهای را در اختیار داریم و سعی میکنیم که آنها را تشویق کنیم تا همواره بهتر از پیش باشند و با دیدگاهی تهاجمی با چگونگی انجام کارهای خود مواجه شوند.»
بله، استیو جابز شخصیتی تهاجمی و حتی غیرمهربان داشت، اما درمورد چگونگی راه اندازی استارتاپ او این توانایی را داشت تا از افراد، عملکردی بهتر از آنچه خودشان فکر میکردهاند، دریافت کند. شما میتوانید چنین ویژگیهایی را در همبنیانگذار خود، شریک تجاری، دوست و مربی یا کارمندتان پیدا کنید و از این مهمتر میتوانید سطح انتظار مشابهی از اعضای تیم خود داشته باشید. همانطور که استیو جابز گفته است: «با داشتن توقع از افراد برای انجام فوقالعادهی کارها، میتوانید آنها را به سمت کارهای عالی و داشتن عملکردی فوقالعاده سوق دهید.»
۸. ساخت شرکت
استارتاپ شما زمانی رسمیت پیدا می کند که در چاچوب یک مکان فیزیکی نیز قرار بگیرد و مجوزهای لازم را کسب کند. با مسائل اداری بیشترآشنا شوید و به کسب و کار خود رنگ و بوی تازه ای بدهید. یادگیری مسائل اقتصادی و امور حسابداری را در برنامه کاری روزانه تان قرار دهید .
در پاسخ به چگونگی راه اندازی استارتاپ یکی از بهترین توصیهها این است که صرفا نگران این موضوع که درآمد شما از کجا خواهد آمد، نباشید. یک محصول یا خدمت خوب همیشه راه خود را برای کسب درآمد مییابد.
این موضوع درست است. تمرکز نزدیکبینانه بر کسب درآمد و پول، شما را بهطور کلی از مسیر کسبوکار خارج میکند. فرقی نمیکند که با سرمایه شروع کردهاید یا وام گرفتهاید یا مدل قیمت گذاری فوقالعادهای دارید، ذهن خود را از این موضوعات خالی کنید و بگذارید تا استارتاپتان مراحل رشد خود را طی کند. رشد همیشه مساوی با افزایش سرمایهی استارتاپ نیست. رشد به معنای شکافتن، دگرگونی، فروش و انجام کارهایی بیش از درخواست پول است. اگر شما در کسبوکار خود راه جدیدی ایجاد کردهاید، این نشانهی واقعی رشد شما خواهد بود.
پادکست چگونه استارتاپ خود را راه اندازی کنیم، قسمت پنج ؛ بشنوید :
۹. بازاریابی و فروش
هر کسب و کاری در نهایت به فروش و درامدزایی می اندیشد و هدفش کسب سود است. در اینجا بحث تبلیغات و بازاریابی مطرح می شود. اهمیت تبلیغات و اثربخشی آن به اندازه ای بالاست که عده ای معتقدند ۹۸٪ از درآمد باز هم باید صرف تبلیغات شود. پس اول فکرکنید، بعد تبلیغ. دقت کنید امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی بازاریابی و بازرگانی است پس یا با علم وارد شوید یا از افرادی در تیم خود استفاده کنید که در این خصوص خبره باشند.
بازاریابی، یکی از بهترین چیزهایی است که باید برای استارتاپ خود انجام دهید. وقتی برای محصول یا خدمت خود بازاری پیدا میکنید، درمقابل افرادی قرار خواهید گرفت که مایل هستند از شما خرید کنند. بازاریابی تلف کردن زمان نیست و یکی از بهترین سرمایهگذاریها در ابتدای راهاندازی استارتاپ شما خواهد بود.
۱۰. موفقیت و مشاوره
تبریک . رسالت شما به پایان رسید. ولی این پایان راه نیست. جذب مشتری یک پروسه سخت است و نگه داشتن و افزایش آن سخت تر و با مطالعه، مشاوره و بروز بودن به کسب و کار خود رونق دهید.
استارتاپ تنها در ذهن خود کارآفرین وجود ندارد. استارتاپ در چشمانداز مشتریان فعلی و بالقوه نیز وجود دارد.
اگر مردم بخواهند که محصول شما را خریداری یا استفاده کنند، شما باید هرچیزی را که میتوانید دربارهی مشتریان خود یاد بگیرید. بقا یا نابودی استارتاپ شما به میزان پذیرش محصول و خدمات شما وابسته است.
هرچه سریعتر دربارهی افکار مشتریانتان نسبت به محصولات و خدمات خود بدانید، زودتر میتوانید مسیر خود را اصلاح کنید و خدمات و محصولاتتان را بهشکل بهتری به آنها ارائه دهید.
منابع : چطور – تابان شهر
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.