خلاقیت در شبکه های اجتماعی موضوع جلسه استارتاپونه سوم
/0 دیدگاه /در مقاله, موضوعات استارتاپی /توسطچگونه یک ذهن خلاق داشته باشیم؟
ذهن خلاق چیزی ست که در این عصر به شدت به آن نیاز داریم و باید بتوانیم قابلیت و بهره وری آن را افزایش دهیم. در این پست، علت اینکه چرا ذهن مان از نهایت بهره وری اش استفاده نمی کند، چرا همیشه با اینکه زمان زیادی را صرف کارها می کنیم باز از اتمام آنها باز می مانیم بررسی می کنیم.
مراحل داشتن یک ذهن خلاق
- همیشه از فکر خود استفاده کنید
در حقیقت، سعی کنید در روز زمانی را فقط به تفکر اختصاص دهید.
می توانید در مورد کارتان و اهداف تان فکر کنید.برای بار اول میتوانید از ده دقیه شروع کنید و آن را روز به روز بیشترکنید. به طور مثال . مواقعی چون سفرهای درون و برون شهری با یک وسیله نقلیه نیز می تواند مقداری زمان آزاد برای تفکر به شما دهد. - اگر کارهای دیگران در محدوده کار شما است، به آن هم فکر کنید
با مطالعه همیشگی عملکرد دیگران و ایده های آنان سعی کنید همیشه یک گام جلوتر از آن ها باشید. به این فکر کنید که چه کاری میتوانید انجام دهید که آن ها نمی توانند انجام دهند و یا نداده اند. من همیشه با مطالعه وب سایت های مشابه وب سایت خود به ایده های زیادی دست پیدا می کنم و همیشه سعی می کنم چند گام جلوتر باشم.
سعی کنید همیشه خلاق باشید : به این معنی است که در وقت آزاد خود کار های خلاقانه انجام دهید مانند : نقاشی، رنگ آمیزی، مجسمه سازی یا نوشتن. نوشتن مقاله در رابطه با حوزه های تخصصی به خلاقیت ذهن شما بسیار کمک می کند. - خواب کافی داشته باشید
شب ها خوب بخوابید مغز شما به خواب کافی احتیاج دارد مثلا هشت ساعت خواب برای یک بزرگسال کافیست تا همه آنچه طی روز فراگرفته دسته بندی کند. خواب کافی باعث می شود شما را هشیار نگه دارد اما زیاده روی در آن شما را گیج میکند.
- به غیر از زبان مادری، سعی کنید یک زبان دیگر هم یاد بگیرید
این کار دید شما را به نسبت به زمانی که تنها سن کمی داشتید گسترش می دهد و به شما کمک می کند با ایده های اشخاص معروف د رسراسر جهان آشنایی پیدا کنید. - رویاهایتان را در جهت موثر به کار برید
اهداف خو را بنویسید، و به چیز هایی که دوست دارید آن ها را داشته باشید فکرکنید و در جهت آن ها گام بردارید این کار خلاقیت شما را متمرکز خواهد نمود. - از زندگی خود لذت ببرید
وقتی را به استراحت و تفریح خود اختصاص دهید در حال ذهن تان استراحت بیشتری کرده و عملکرد خلاقتری خواهد داشت. - به خود تکیه کنید نه دیگران
منظور از این حرف این نیست که ار دستورات بالاسری خود سرپیچی کنید، بلکه باید در انجام کارها و پذیرفتن پذیرفتن مسئولیت آنها را شروع کنید. اگر همه ی این ها را بخواهید یکباره انجام دهید ممکن دچار مشکلاتی شوید.
6 نکته در مورد خلاقیت و طوفان ذهنی برای خلق ایده های عالی تجاری
شش نکته برای بهبود خلاقیت در کسب و کار
راههای زیادی برای به حداکثر رساندن خلاقیت وجود دارد. برخی برای یک گروه از افراد مناسب هستند و برخی برای افراد دیگر. با این حال، در اینجا شش نکته ساده وجود دارد که میتواند به ما در فرآیند به حداکثر رساندن این ویژگی کمک کند:
1- همیشه دفترچه یادداشت به همراه داشته باشیم
هرگز نمیدانیم کجا و چه زمانی یک ایده خوب به ذهنمان خواهد رسید. شاید وقتی در حال تماشای تلویزیون هستیم، استراحت می کنیم و یا وقتی در حال رانندگی هستیم، ناگهان ایده ای عالی به ذهنمان برسد. در این مواقع اگر دفترچه ای برای یادداشت آن نداشته باشیم ممکن است به زودی این ایده از ذهنمان بپرد. البته اکنون به جای دفترچه می توانیم گوشی هوشمندمان را از جیبمان در بیاوریم و صدایمان را به صورت یک فایل صوتی ضبط کنیم.
2- روال عادی زندگی خود را تغییر دهیم
احتمالا همه ما، کارهایمان را بر اساس روال قبلی و بر طبق عادت انجام می دهیم. اما چه اشکالی دارد که قوانین خود ساخته را بشکنیم و بر خلاف روال معمول فکر کنیم؟ یکی از راه های پرورش خلاقیت، متفاوت فکر کردن و متفاوت عمل کردن است. به این ترتیب راه های جدیدی برای مسائل قبلی پیش رویمان ظاهر می شود. بهتر است چند تا از آنها را برای نمونه انجام دهیم و نتایجش را ببینیم.
3- پدیده های اطراف خود را با دقت بیشتری بررسی کنیم!
برای اینکار بهتر است همیشه همراه خودمان یک «چرا» داشته باشیم. وقتی به پدیده های مختلف نگاه می کنیم، این بار بپرسیم چرا فلان چیز در آنجا قرار گرفته است؟ یا چرا فلان چیز را میبینیم؟ این کار باعث بیدار شدن حس خلاقیت در ما خواهد شد.
4- ارتباطات حرفه ای برقرار کنیم!
بدون ایجاد ارتباطات قوی و حرفه ای در کسب و کار، نباید انتظار موفقیت داشته باشیم. با ارتباط با افراد مختلف می توانیم ایده های خوبی برای خودمان دست و پا کنیم. با افراد مختلف ملاقات کنیم، نظرات متفاوتی را رد و بدل کنیم، تجربیات خود را با آنها در میان بگذاریم و ایدههای جدید در ذهنمان ایجاد کنیم. در این راه هرگز نباید نقش بسیار مهم اینترنت و شبکههای اجتماعی مختلف را برای گسترش ارتباطات فراموش کنیم. باید از تمام اندیشه ها، تجربیات و تصورات خود در فرآیند خلق ایده کسب و کار خود استفاده کنیم. این به ما کمک میکند تا قبل از اینکه کسب و کارمان را آغاز کنیم، یک شبکه داشته باشیم. از طرف دیگر، تمام این دوستان در شبکه، میتوانند به مشتریان بالقوه برای کسب و کار آینده ما تبدیل شوند.
5- چیزهای جدیدی که در اطرافمان وجود دارد و تا حالا به آنها توجه نکرده ایم را کشف کنیم!
بهتر است دیدگاه متفاوتی به چیزهایی که می بینیم تزریق کنیم. دو یا سه محصول را با هم ترکیب کنیم. درباره استفاده متفاوت از محصولات فعلی فکر کنیم. تمام این فعالیتها به ما کمک خواهند کرد تا خلاقیت خود را افزایش دهیم و ایدههای کسب و کار متفاوتی ایجاد کنیم.
6- در جاهایی باشیم که باعث بهبود خلاقیتمان میشود!
در اطراف ما، مکانهایی وجود دارند که میتوانند خلاقیت ما را افزایش دهند. محیط های مثبتی که باعث بهبود تمرکز ما میشود و می توانیم در آنجا آزادانه فکر کنیم. واضح است که یک محیط کاری استرس زا و افسرده از شخص این امکان را می گیرد که بتواند به متفاوت انجام دادن کارها فکر کند.
اینها تنها چند نکته جدید در مورد خلاقیت بود. راه های بسیار زیادی برای پرورش و رشد آن وجود دارد. نکته مهم نتایجی است که باید از رشد خلاقیتمان برداشت کنیم و آنها را بهبود ببخشیم. نحوه افزایش کیفیت خلاقیت به ما بستگی دارد. هر کسی از راه های گوناگونی می تواند این ویژگی را در خود بیابد و پرورش دهد.
14 ایده جالب برای حضور تجاری موثر در شبکههای اجتماعی
چگونه؟
برای شما 14 ایده آوردهایم. بدون شک رعایت کردن آنها به شما کمک بزرگی میکند تا از شبکههای اجتماعی موفقیتهای بزرگی را نصیب برندتان کنید.
ایده 1: ببینید، بشنوید و تاثیر بگذارید
شبکههای اجتماعی دو خبر خیلی خوب به شما میدهند:
- نظرات مردم را بشنوید: میتوانید راحتتر از هر روش دیگری، متوجه بشوید که مردم درباره برند شما چه میگویند.
آیا از برندتان راضی هستند؟ نیستند؟ از شما خرید میکنند؟ یا نه، رقیبتان را ترجیح میدهند؟ چرا رقیبتان را ترجیح میدهند؟ - نظرات مردم را عوض کنید: میتوانید با داشتن برنامهای مناسب، بر روی این تصمیمات و نظرات و … تاثیر بگذارید.
مردم در شبکههای اجتماعی و به طور کلی اینترنت، بسیار جدیتر از قبل شدهاند. خیلی چیزها را از همان اینترنت بشنوند برایشان کافیست. باور نمیکنید؟ سری به اینستاگرام بزنید و از یک پیج پرطرفدار بخواهید که بنویسد: “خنده دنداننما باعث جذب جنس مخالف تا 38% میشود”، از فردا نصف مخاطبان این شکلی میشوند: (D:)
همیشه به یاد داشته باشید که در این بسترها، فعالیتی هدفمند و مستمر داشته باشید:
- شبکههای اجتماعی بزرگ (مثل فیسبوک، اینستاگرام، کانالها و گروههای تلگرام و…)
- تالارهای گفت و گو (Forums)
- وبلاگهای پربازدید (که خوب کامنت میگیرند.)
- سایتهای خبری (هم میتوانید ریپورتاژ خبری بدهید و هم میتوانید در کامنتها در کنار مردم باشید.)
- اگر کالایی دارید که مثلا در دیجیکالا، بامیلو یا هر فروشگاه دیگری ارائه میشود، کامنتها را فراموش نکنید (البته جواب درست و صحیح را به مردم بدهید!)
- و…
ایده 2: اجازه دهید خود مشتریان برای شما تبلیغ کنند
حتما دیدهاید که بعضیها در شبکههای اجتماعی (و به خصوص اینستاگرام) پستی میگذارند که کپشن آن “یه روز خوب با دوستام” است و آن بالا، گوشه سمت چپ عکس، نوشته شده که: “رستوران X”
بله! بسیاری از کاربران دوست دارند هر جا که بروند، لوکیشن خود را هم ثبت کنند و بگویند که ما فلان جا بودهایم.
خب چرا شما از این روش (که هزینهای هم برایتان ندارد) استفاده نکنید؟
موقعیتتان را در Google Map ثبت کنید
کافیست تا موقعیت خودتان را در نقشه گوگل ثبت کنید و اگر توانستید؛ بعد از این که شخصی، پستی با لوکیشن شما را در صفحهاش گذاشت، بروید و از او در کامنت تشکر کنید (یا هر نظر دوستانه دیگری که به ذهنتان میآید کامنت کنید).
مطمئن باشید دوستان آن شخص، نام شما را در لوکیشن میبینند و حداقلش این است که در موردش کنجکاو میشوند و چه بسا این کنجکاوی به خرید منجر شد!
ایده 3: مشتریان خود را در توییتر پیدا کنید
توییتر واقعا محیط و آدمهای جالبی دارد. کاری کنید که در توییتر، فضایی برای تبادل و گپ و گفت در مورد شما و خدماتتان به وجود بیاید.
مثلا طوری شود که اگر کسی عبارت “رستوران در تهران” را جست و جو کرد؛ سر از گپ و گفتهای مشتریان شما و حتی شما و کارمندانتان درباره خدماتتان دربیاورد.
از هشتگهای مهم و پرطرفدار استفاده کنید
کار جالبی که میتوانید بکنید این است که بروید یک هشتگ را سرچ کنید و به توییتهای مردم (که آن هشتگ) را دارد پاسخهای جالب توجهشان را بدهید.
ایده 4: هشتگ را دریابید!
هشتگها را خیلیهایمان میشناسیم. 3 نکته مفیدی که در مورد هشتگها میتوانیم برای شما بگوییم این است که:
- حتما هشتگ مخصوص به برند خودتان را داشته باشید (ترجیحا این هشتگ، خاص باشد؛ برای مثال ما باید علاوه بر #مدیر که خیلیها استفاده میکنند، #ModirTV را نیز استفاده کنیم که خاص خودمان است.)
- از هشتگهای مرتبط و پرطرفدار استفاده کنید (میتوانید آنها را در وبسایت HashAtIt ببیند.)
- از هشتگهای پرطرفدار مقطعی استفاده کنید (مثلا یک دفعه میبینید که #انتخابات یا #یورو_2016 رونق گرفت. آنها را شناسایی کنید و از فرصت استفاده کنید.)
لازم به گفتن نیست که استفاده درست از هشتگها چقدر خوب میتواند برای شما مخاطب جلب کند (البته به شرطی که پستتان مرتبط با آن هشتگ باشد!)
ایده 5: با مشتری صحبت کنید
درست است که نمیشود همیشه پاسخ همهی مخاطبان را داد؛ اما از طرفی هم نباید اجازه دهید صفحه شبکه اجتماعی شما مانند یک موزهی ساکت باشد. میتوانید:
- مخاطب را به چالش بکشید.
- از او نظرسنجی کنید.
- ببینید در کدام شهر است.
- در کدام قشر اجتماعی قرار میگیرد؟
- درآمدش چقدر است؟
- و حتی اجازه دهید به شما بگوید که اطلاعاتتان به درد نمیخورد!
مشتری ساکت، مرگ کسب و کار است. همواره پذیرای انتقادات و حرفهای مردم باشید.
ایده 6: بینظمی ممنوع!
اطلاعاتتان را دستهبندی کنید! جدولهای منظمی را از تمام نظرات، مثبت و منفی بودن، تعداد لایکها، بازخوردها، نظرسنجیها و… در یک فایل دستهبندی و منظم داشته باشید تا بتوانید با یک نگاه متوجه روند کار خود شوید.
ایده 7: این مدل بینظمی هم ممنوع!!
چندین حساب کاربری در شبکههای اجتماعی دارید؟ مسلما مدیریت همهی آنها با هم، کار پیچیده و کلافهکنندهای خواهد بود.
میتوانید برای مدیریت این تعداد زیاد صفحات از وب سایت Onlypult برای اینستاگرام و Kuku برای سایر شبکهها (منجمله تلگرام) کمک بگیرید.
ایده 8: شبکه اجتماعی خودتان را داشته باشید
منظورمان این نیست که شبکه اجتماعی بزرگی مانند فیسبوک را خریداری یا راهاندازی کنید!
وبسایتهایی (مانند Pushup.com) هستند که اجازه میدهند تا یک محوطه مجازی را از یک شبکه مجازی در اختیار بگیرید و برای مخاطبانتان، مطلب و اطلاعات آماده کنید.
چه فایدهای دارد؟؟
با این کار، شما علاوه بر اطلاعرسانی، میتوانید تحقیقات جامعه شناسی مفیدی را از مخاطبانتان داشته باشید و قدمهای بعدیتان را در فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود، با پشتوانهای محکمتر بردارید.
نکته مهمی که باز هم تاکید میکنیم این است که حتی نظرات منفی را بخوانید و تحمل کنید!
ایده 9: از جاده خاکی دور شوید!
گاها پیش آمده که یک برند، در بازاریابی رسانههای اجتماعی خود، کمپینهایی را راه میاندازد که هیچ گونه ازتباطی با اهدافش ندارد.
همیشه به یاد داشته باشید که کمپینهای تبلیغاتی شما، بالاخره باید به یک نحوی، مخاطبان را با برند شما درگیر کند.
دقت کنید که منظور ما این نیست که بیایید و فقط محصولاتتان را در شبکههای اجتماعیتان تبلیغ کنید! خیر.
بلکه باید هرگونه فعالیتی را که انجام میدهید، همگی در راستای اهداف تبلیغاتیتان باشد و به عبارتی دیگر، از مسیر اصلی خارج نشوید!
ایده 10: به زبان مشتری صحبت کنید
مخاطبتان چه مطلبی را دوست دارد بشنود؟
چند سالش است؟
چه فرهنگی دارد؟
از کدام شهر و کشور است؟
ادبیات و لحن نوشتن تبلیغات (Copywriting) مهمترین بحث ارتباطی بین چشم و ذهن مخاطب است. هر آن چه را که در شبکههای اجتماعیتان مینویسید، باید با هماهنگ با سلیقه مخاطب باشد.
برای مثال لوازم کودک میفروشید، لحن جدی و به شدت کتابی، اصلا مناسب نیست! برای تعامل بهتر با این گونه مخاطبان بهتر است از لحنی خودمانیتر و حتی گاهی بچهگانه استفاده کنید.
ایده 11: هم راستگو باشید و هم خلاق
درباره علم و فن نوشتن متنهای تبلیغاتی در ایده قبلی (دهم) صحبت کردیم؛ اما بحث خلاقیت و صداقت در کنار هم نکته مهم دیگریست.
- خلاقیت: طوری بنویسید که مخاطب حس کند کتاب تازهای را در دست گرفته و حوصلهاش سرنرود. تازه و جدید بنویسید.
- صداقت: شاید مهمترین فاکتوریست که نبودن آن مانند سیل، مشتریان شما را نه تنها از بین میبرد، بلکه آنها را به منتقدانی دلشکسته و تبلیغکنندگانی منفی تبدیل میکند.
ایده 12: یک بازی راه بیندازید!
بگذارید مخاطبان و مشتری های شما بازی کنند!
مثلا یک مسابقه Dubsmash برگزار کنید و به بهترین ویدیو جایزه بدهید.
کمپین لامبورگینی (Lamborghini)
صفحه اینستاگرام لامبورگینی، یک بار مسابقهای راه انداخت که از مخاطبان صفحه خود میخواست که از هر مدل لامبورگینی که دوست داشتند یک نقاشی بکشند؛ آن را در اینستاگرامشان پست کنند و یک هشتگ خاص برای آن بگذارند.
جایزه این مسابقه این بود که بهترین نقاشی در پیج اصلی لامبورگینی شات میشد و میلیونها نفر آن را میدیدند (خب شما میتوانید علاوه بر شات، یک جایزه دیگر هم بدهید!).
اینگونه مسابقات، یک صمیمیت قوی را بین مردم و برندتان به وجود میآورد.
ایده 13: آموزش بدهید
به مخاطبانتان آموزش بدهید. مثلا:
- اگر رستوران هستید، تهیه یک ژله خاص را آموزش دهید.
- اگر فروشگاه لوازم دیجیتال هستید، ترفندهای iOS یا اندروید را آموزش بدهید.
- اگر فروشنده لباس هستید، به مخاطبان آموزش بدهید که چگونه یک تیپ زیبا با ترکیب رنگ آبی و طوسی داشته باشند.
ایده 14: لطفا مرموز نباشید!
در دسترس باشید. نه به این معنا که شماره موبایل شخصیتان را در پروفایلتان قراردهید!
فقط کاری کنید که مخاطب برای پیدا کردنتان سختی نکشد و مجبور نشود کلی بگردد تا مثلا وبسایتتان را پیدا کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.