نکات استارتاپ ها و بازاریابی آنها

نکات ضروری درباره استارتاپ ها و بازاریابی آنها

شما تصمیم گرفته اید قدم اول را بردارید و رویاهایتان را دنبال کنید. به خاطر ایده خلاقانه اتان به وجد آمده اید، چرا که کسی قبل از شما آن ایده به نظرش نرسیده است. بنابراین شما آماده هستید تا رئیس خودتان شوید. اکنون از کار خود اخراج شده اید و آماده ی کسب عنوان ” کارآفرین” هستید و می دانید که برای این لحظه به دنیا آمده اید.

 

ولی واقعیت مانند سیلی از آجر به شما ضربه می زند. واژگانی مانند نشان تجاری، حق انحصاری، ثبت نام، ثبت دفتر و پرداخت مالیات اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد.

 

وقتی شما به اطراف خود نگاه می کنید و افرادی را که تجارت خودشان را اداره می کنند، می بینید؛ به نظر می رسد که آن هامی دانند چه کار می کنند و شما با خود فکر می کنید:” من از کجا باید شروع کنم؟”

 

به عنوان یک موسس استارتاپ، می توانم این احساس را توصیف کنم؛ در ابتدا ممکن است کار هایی که باید انجام پذیرد سنگین به نظر برسد. اما درک کلی از این که برای داشتن استارتاپی موفق در ابتدا چه قدم هایی باید بردارید، می تواند تغییراتی را ایجاد کند و زمان و هزینه قابل توجهی را برایتان ذخیره کند.

 

پس می خواهید بدانید از کجا باید شروع کنید؟ به عنوان یک کارآفرین جدید، شما باید کاری کنید که در هر لحظه به واقعیت نزدیک شوید. برای انجام آن در ادامه چند نکته ضروری که یک کارآفرین باید بداند، را بخوانید.

با مقالات استارتاپونه همراه ما باشید:

  1. راه اندازی یک وب سایت خوب

در دنیای امروزی، داشتن یک وب سایت خوب و حضور آنلاین نیز موفقیتی بی صدا برای هر فرد کاسب است. همان گونه که مطالعات نشان می دهد مشتریان قبل از خرید یک کالا، نخست آن را در اینترنت جست و جو می کنند.

 

ایجاد یک وب سایت شما را قادر می سازد تا برای مشتری های شخصی در دسترس باشید و مشتری ها را ترغیب می کنید تا با شما همکاری کنند.

 

هم چنین وب سایت شما باید شامل سرویس های ارائه شده توسط شرکت شما، سیاست گذاری های خصوصی و … باشد. به ویژه اگر پرداخت های آنلاین را می پذیرد.

 

مزایا: یک وب سایت خوب، تعهدات مشتری های خصوصی را افزایش می دهد به گونه ای که اطمینانی را در برند شما به وجود می آورد. وب سایت شما باید چهره ی اصلی شما را به جهان نشان دهد به صورتی که مردم بتوانند اطلاعات مطمئنی را در رابطه با کارهای شما پیدا کنند. به علاوه این که ایجاد یک وب سایت بهینه به شما کمک می کند تا بصیرت های مهمی را برای داشتن اوضاعی خوب کسب کنید.

 

  1. درک نقش هم تیمی هایتان

وقتی شما به عنوان مؤسس یا تیم مؤسس کنار هم می آیید، یکی از ابتدایی ترین چیزها که شما باید انجام دهید این است که مهارت های متفاوت اعضای تیم را بشناسید و براساس آن تصمیم بگیرید که هر کسی بهتر است انجام کدام کارها را بر عهده بگیرد.

 

به عنوان یک تیم، شما باید مشخصا یک چارچوب کاری از نقش ها و مسئولیت ها، سهم هر نفر و… مشخص نمایید. هدف از این امر، آن است که با اعضای تیم خود، گفت وگوهای حقیقی و آزاد در رابطه با تأثیرتان در موفقیت شرکت داشته باشید. این کلید رفع محاسبات اشتباهی است که ممکن است بعداً رخ دهد.

 

مزایا: وجود شفافیت در نقش ها و مسئولیت ها در همان مراحل ابتدایی، مزایای متعددی دارد. مثلا شما می توانید قدرت هایتان را در تیم بزرگ نمایی کنید. داشتن درک روشن از مهارت های گوناگونی که هریک دارد، گاهی اوقات می تواند در حل مشکلاتی که پیش می آید، لازم باشد. موفقیت استارتاپ شما به همان اندازه که به تیم مؤسس مربوط می شود به سایر تیم های شرکت نیز مربوط می شود.

 

 

  1. ثبت شرکت به عنوان شرکتی خصوصی

اگر می خواهید یک کسب وکار قابل قیاس با شرکت های بزرگ راه اندازی کنید، قبل از این که به دنبال بودجه باشید، ثبت شرکت به صورت خصوصی الزامی است.

 

مزایا: بسیاری از استارتاپ ها و تجارت های در حال توسعه، شرکت خود را به عنوان یک شرکت محدود و شخصی به ثبت می رسانند چرا که باعث می شود بودجه های خارج از شرکت خیلی راحت افزایش پیدا کند و از تعهد سهام داران بکاهد. سپس آن ها را وادار می سازد برای جذب مستعدترین ها سهام کارمندان را پیشنهاد دهند. با انجام آن، شرکت شما می تواند هم چنین ضمانت کند که با اعتبار و اعتماد بیشتر از گذشته این کار صورت می گیرد.

 

 

  1. تفاهم نامه میان مؤسسان

هنگامی که شرکت به ثبت رسید، بر اساس گفت وگوهای صورت گرفته از قبل درمورد نقش ها و مسئولیت های هر یک از اعضا، یک تفاهم نامه میان مؤسسان بنویسید.

 

تفاهم نامه میان مؤسسان، نقش ها و مسئولیت های متعددی را نشان می دهد و باید میان هر کدام از نقش ها عدالت برقرار باشد. این یک تفاهم نامه ی گسترش یافته است که جوانب گوناگون را در برمی گیرد.

 

مزایا: داشتن یک تفاهم نامه می تواند همه چیز را شفاف سازد؛ به دلیل آنکه خیلی از موارد میان مؤسسان شرکت مورد بحث قرار نمی گیرد. این موافقت نامه، به اعضای اولیه ی تیم این شانس را می دهد که این موارد را مورد بحث قرار دهند، برای روابط بهتر در مدت زمان طولانی شک و تردید ها را برطرف سازند. هم چنین به اعضا این امکان را می دهد که نقش هایشان را در شرکت شفاف سازند و به هر عضو درک درستی از کارهای سایر اعضا می دهد.

 

 

 

 

 ۵.تفاهم نامه میان سهام داران و سرمایه گذاران

تفاهم نامه میان سهام داران به طور ساده یک تفاهم نامه است که روابط میان سهام داران شرکت را بیان می کند. این تفاهم نامه شامل حقوق و وظایف سهام داران، انتقال سهام، نحوه ی مدیریت شرکت و تصمیم گیری های مهم است.

 

مزایا: این تفاهم نامه، همه ی توانایی ها و حقوق یک سهام دار را مشخص می کند. هم چنین تفاهم نامه مانند یک قاعده برای روابط میان سهام داران کوچک و بزرگ عمل می کند. تفاهم نامه سهام داران برای استارتاپ های کوچک که نمی خواهند برای هر تغییر کوچکی، اصلاحات رسمی را اجرا کنند، بسیار خوب است.

 

 

  1. نامتان را نشان تجاری خود کنید.

Think Tide, Nike  یا Mc Donald’s . آیا شما نیز می خواهید فعالیتتان، شناسه ی خاصی داشته باشد؟ نشان تجاری یک امتیاز محسوس است که می تواند بسیار ارزشمند باشد.

 

نشان تجاری لزوماً کاراکتر برند شماست. اگر شما در مورد استفاده از نام یک برند خاص برای مدت زمان طولانی اطمینان دارید، به ثبت رساندن آن امری ضروری است.

 

مزایا: داشتن نشان تجاری به ثبت رسیده باعث می شود شرکت شما حفاظت قانونی و به دور از زیر پا گذاشته شدن حقوقش داشته باشد به ویژه در قسمت هایی که دزدی یا کپی برداری فراوان است. بنابراین ثبت نشان تجاری کار شما را برای دفاع از حقتان در دادگاه ساده می کند. ثبت نشان تجاری هم چنین اولین گام برای اطمینان بخشیدن به مشتریان از محصولات یا سرویس هایی است که ویژه برند شما است.

 

 

  1. درخواست ارزش افزوده بر مالیات یا ثبت سرویس مالیات

غالباً استارتاپ هایی که برند خود را برای حساب مالی می سازند، مالیات را فراموش می کنند. اکنون ممکن است فکر کنید که برعکس، اکثر استارتاپ ها به آن چه اهمیت دارد توجه دارند؛ اما بسیاری از آن ها در نهایت با شکست مواجه می شوند چرا که هنگامی که به پول نیاز است، با مشکل مالی مواجه هستند.

 

مزایا: بایگانی مالیات می تواند به شما کمک کند که پولتان را ذخیره کنید. بنابراین وقتی به آن نیاز شدید دارید می توانید از آن استفاده کنید.

مهمترین نکات در بازاریابی استارتاپ‌ها

این روزها بازاریابی درست و اصولی لازمه‌ی شناخته شدن، رشد و پیشرفت و تضمین موفقیت کسب و کاری نوپاست. هرچند ممکن است در شروع کار، امکان تخصیص هزینه‌ی کافی برای بازاریابی استارتاپ‌ها مقدور نباشد اما در واقع مهمترین بخش اجرایی شدن یک ایده، پس از جذب سرمایه‌گذار، مرحله‌ی بازاریابی آن است که بدون آن، فرآیند جذب مشتری و افزایش فروش محصولات دچار ناکامی می‌شود.

در این مطلب سعی بر آن شده تا چند نکته مهم و حیاتی که می‌تواند در رشد و پیشرفت استارتاپ‌ها نقش اساسی ایفا کند و موفقیت آن را تا حد زیادی تضمین نماید را مورد بررسی قرار دهیم. لازم به ذکر است که توجه به این نکات به هنگام کمبود بودجه نیز می‌تواند در پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی کسب و کارهای نوپا بسیار مفید و کاربردی باشد.

 

برندسازی یا برندینگ

 

مهترین نکته پیش از شروع بازاریابی یک استارتاپ برندسازی یا برندینگ است. در واقع کلید اصلی فروش صحیح ایجاد ذهنیت مثبت در مشتری و جلب اعتماد آن‌ها است. به این معنی که صاحبان کسب و کارهای نوپا باید تمام تلاش خود را بکنند تا تصویر شفاف و درستی از کسب و کار و محصولات خود را به مشتریان و مخاطبان خود ارائه کنند. در این میان پررنگ کردن ویژگی‌های منحصر به فرد و امتیازات محصولات و برند خود از سایر رقبا بسیار حائز اهمیت است.

 

شفاف‌سازی و تعیین هدف

 

با وجود اینکه هدف از هر کسب و کار ایجاد درآمد و سودآوری است اما هدف از بازاریابی یک استارتاپ نباید تنها درآمدزایی و تولید ثروت باشد. چرا که در مسیر موفقیت یک استارتاپ سودآوری آن نیز میسر می‌گردد. بنابراین برای رسیدن به موفقیت و در نهایت تولید ثروت، تشخیص و تعریف اهداف کلیدی می‌تواند گام موثری باشد و مانع از بیهوده ماندن تلاش و سردرگمی اعضای تیم می‌شود. بنابراین برای موفقیت بیشتر بهتر است که هر کسب و کاری هدفمند و با برنامه پیش رود.

 

نوآوری در روش کسب و کار

 

در این مدل بازاریابی معمولاً به اشتباه از استراتژی‌های سایر کسب و کارها تقلید می‌گردد. اما توجه به این نکته ضروری است که هر چند ممکن است زمینه فعالیت کسب و کارها مشابه هم باشد. اما این تشابه به این معنی نیست که باید از استراتژی‌های بازاریابی یکسانی نیز استفاده شود.  خلق نگاه جدید در روش‌های بازاریابی و تدوین استراتژی استارتاپ‌ها یکی از اصلی‌ترین رموز موفقیت آن‌ها است. در نتیجه در نظر گرفتن خلاقیت در روش‌های کسب و کار ضروری است.

 

خلاقیت

 

بین بازاریابی و تبلیغات ارتباط بسیار نزدیکی برقرار است. به این معنی که در کنار استراتژی‌های مناسب برای بازاریابی باید از روش‌های خلاقانه تبلیغات نیز استفاده گردد. به مفهومی دیگر داشتن خلاقیت و نوآوری را می‌توان مکمل یکدیگر و یکی از مهمترین رموز موفقیت استارتاپ ها دانست. به طور مثال هدایای تبلیغاتی می‌تواند یکی از روش‌های خلاقیت در ایده‌های بازاریابی باشد.

 

بررسی و شناسایی بازار هدف

 

چنانچه در راه‌اندازی کسب ‌وکار نوپا بازار هدف به درستی شناسایی نگردد هر چقدر هم که آن استارتاپ ایده‌ی موفق و فوق‌العاده‌ای داشته باشد دچار شکست می‌شود. بنابراین موفقیت بازاریابی استارتاپ ها در شناخت صحیح بازار هدف، مخاطبان و درک نیاز آن‌ها است. در نتیجه چنانچه استارتاپی در زمینه‌ای فعالیت می‌کند که مشتریان خاص خود را دارد باید در تدوین استراتژی بازاریابی استارتاپ خود این افراد را در اولویت قرار دهد.

 

درک نیاز مشتری

 

نکته بسیار مهمی دیگری که کسب و کارهای نوپا در بازاریابی خود همواره باید مورد توجه قرار دهند توجه به مشتری و درک نیازهای او است. چرا که در نهایت مشتری تعیین کننده موفقیت یا شکست هر کسب و کاری است. همچنین بازخورد مشتری نسبت به محصولات استارتاپ‌ها در جهت بهبود محصولات و خدمات نیز باید مد نظر قرار گیرند.

 

نقش شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال

 

همانطور که میدانیم امروزه شبکه‌های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم هستند. به همین دلیل به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مباحث بازاریابی استارتاپ ها پرداخته شده است. ارتباط  با مشتریان از طریق این شبکه‌ها می‌تواند با جلب اعتماد مشتری میزان فروش را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. مانند اکانت‌های پرطرفدار اینستاگرامی. از این رو کسب و کارهای نوپا می‌توانند با صرف هزینه‌ی کمتر و بهبود بازاریابی دیجیتال خود به جذب مشتری بپردازند.

 

بازاریابی ایمیلی

 

یکی از روشهای نوین و کلیدی برای موفقیت و گسترش سهم بیشتر در بازار استفاده از بازاریابی ایمیلی است. از این روش در جهت نفوذ در تصمیم گیری مخاطبین و ترغیب به خرید استفاده می‌شود. این روش در رفتار مشتریان بسیار تاثیر‌گذار است و به طریقی آنها را متقاعد می‌کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید به سایت مراجعه کنند. ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزار‌های بازاریابی، بسیار مقرون به صرفه و قابل دسترس برای کسب‌وکارهای نوپا است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *