تاثیر شبکه های اجتماعی بر استارتاپ ها

تاثیر شبکه های اجتماعی بر استارتاپ ها موضوع استارتاپونه پنجم

مجله خبری مشهور thenextweb، اخیرا در گزارشی به بررسی اهمیت شبکه های اجتماعی یا همان community های آنلاین در توسعه و گسترش فعالیت های شرکت های نوپا Start-Up پرداخته و پیشنهاداتی ارائه می کند.

شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، یک قدرت بی همتا برای معرفی، تبلیغ و بازاریابی اینترنتی گسترده محصولات و خدمات در دهکده جهانی اینترنت هستند. دهکده ای که بزودی بر اساس بررسی ها، به بیش از 3 میلیارد کاربر خواهد رسید و بزرگ ترین رسانه تاریخ بشر را هم چنان به سمت و سوی افق های متنوع و پر فرصتی سوق می دهد. شهروندان دنیای دیجیتال عصر ما، شهروندانی هستند باسواد و آنلاین که می توانند در قالب اجتماع های مجازی، کمپین های تبلیغاتی فوق العاده برای معرفی و تبلیغ جهانی محصولات و خدمات باشند. مجله خبری اینترنتی نکست وب، در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است، به بررسی معجزه بزرگ کامیونیتی های دنیای وب در توسعه و رشد استارت آپ ها یا شرکت های نوپا پرداخته و پیشنهاداتی برای علاقمندان به این عرصه، ارائه کره است.

به گزارش سرویس دیجیتال پرتال برترین ها، متیو کلادر، محقق شبکه اینترنتی و تحلیلی نکست وب در جدیدترین گزارش خود با عنوان : چرا هر استارت آپی نیازمند یک جامعه مخاطبان برای توسعه خود هست، اهمیت روز افزون نقش شبکه های اجتماعی را در تقویت کسب و کارهای دیجیتالی مورد بررسی قرار داده است. وی در این گزارش، جامعه مخاطبان را برای یک شرکت نوپا (استارت آپ) همانند نقش بازاریابان غیر مستقیم یا influencer marketing می داند که می توانند ابزاری برای تبلیغ و معرفی گسترده یک محصول یا خدمت به طیف متنوعی از مخاطبان بالقوه یا بالفعل در سراسر جهان باشند. این گزارش، نقش شبکه های اجتماعی اینترنت مانند اینستاگرام و فیسبوک را در گسترش ظرفیت های اطلاع رسانی و بازاریابی غیر مستقیم شرکت های نوپا در عصر امروز مورد تاکید قرار داده و به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا واقعا همه استارت آپ، نیازمند جامعه مخاطبان مجازی برای توسعه کسب و کار خود هستند؟ نویسنده گزارش، پرسش خود را با پاسخ “بله” همراه کرده است و می کوشد تا دلایل خود را در این زمینه برای مخاطبان ارائه کند.

معجزه شبکه های اجتماعی اینترنت برای رشد Start - Up ها

یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها کاهش هزینه های بازاریابی است. در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نخواهد بود.شناسایی واکنش و نیاز مخاطبان

استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را برای کسب و کار ها فراهم می کند که بتوانند به اطلاعات ارزشمندی از مخاطبان و بازدید کنندگان خود دست یافته و آنها را آنالیز و بررسی کنند. به عنوان مثال می توان فهمید که مخاطب چه علاقه مندی های داشته و یا نظر و دیدگاهش نسبت به محصولات و برند شما چگونه است. در نهایت با جمع آوری اطلاعات و بررسی آنها می توان دید مناسبی نسبت به مخاطبان خود بدست آورد و از نتایج آن در تصمیم گیری های مهم کسب و کار استفاده نمود.

نگاهی اجمالی به نقش رسانه های اجتماعی در کسب و کارها:

  1. ·        ارائه بهترین سکو جهت ارتباط جامع و موثر با مصرف کنندگان هدف.
  2. ·        رسانه های اجتماعی در تجارت آنلاین و در خلق مخاطبین مورد نظر و دانستن انتخاب ها و نیاز روزانه آن ها کمک می کنند.
  3. ·        در رسانه های اجتماعی هیچ قانون ملزم کننده و دست و پاگیری وجود ندارد. براحتی می توانند آن چه که شغل شما در جامعه احتیاج دارد را جستجو کنید.
  4. ·        راه های بسیار کم هزینه و موثر در زمینه کسب بالاتر روند تغییر و تحولات، تولید اصلی، خلق درآمدهای بسیار بالا و جذب ترافیک بالای صفحات اینترنتی برای وب سایت تجاری مشاغل شما را ارائه می دهد.
  5. ·        رسانه های اجتماعی برای شمار بیشمار مشتریان و کاربران اینترنتی بسیار واقع گرا بوده است. بنابراین تبلیغات برای مشاغل براحتی آن ها را متعصب می سازد. آن ها به پیشه تجارت شما اتکا می کنند و به موفقیت وب سایت تجاری شما می نگرند.
  6. ·        حتی آن دسته از مشتریان عادی شما که نمی دانند می توانند زیر چتر تجاری شما قرار بگیرند نیز به سوی شما جذب می شوند.
  7. ·        برخی از درگاه های رسانه های اجتماعی همچون Facebook، Twitter و LinkedIn در واقع به خوبی خرید کالا از منابع دیگر را برای مشاغل انجام می دهند. آن ها بازاریابی واقعی و موثری را مطابق با کسب و کار شما انجام می دهند و ابزارهای توسعه این شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار جادویی برای جذب میلیون ها نفر در یک زمان به کار می روند.
  8. ·        رقابت های موجود برای بازاریابی در رسانه های گروهی قیمتی کمتر را به مشتری پیشنهاد می دهند تا مقدار بیشتری از پولشان پس انداز شود.

ولی کدام‌ یک از این شبکه های اجتماعی به شکل چشمگیری تقریبا همه‌ی‌ چیزهای اطراف‌مان را تغییر داده‌اند. با ظهور شبکه های اجتماعی ، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسان‌تر از گذشته شده است. برای کسب و کارها بهتر هستند؟ به منظور ایجاد استراتژی موفق اجتماعی، باید با نحوه‌ی کار آنها آشنا شوید.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار

شبکه های اجتماعی با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند اما در زندگی روزمره افراد نقش بسیار پررنگی داشته اند و بسیاری از کاربران روزانه حداقل یک بار به صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی که عضو هستند سر می زنند. به همین خاطر توجه به آنها از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. در ادامه به شبکه های اجتماعی محبوبی اشاره می کنیم که می توان برای بازاریابی کسب و کار و دستیابی به مشتریان جدید از آنها استفاده کرد.

1- فیس بوک

فیس بوک با بیش از 1/۵۹ میلیارد کاربر، بزرگ ترین ترکیب جمعیتی را در میان همه شبکه های اجتماعی تشکیل داده است. با ظهور شبکه های اجتماعی، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسان تر از گذشته شده است. فیس بوک ابزار فوق العاده ای را برای  کسب و کارتان فراهم کرده است که از طریق آن می توانید به مشتریان بالقوه تان در سراسر جهان متصل شوید و از جنبه تبلیغاتی نیز به آسان ترین شکل ممکن، قابل مدیریت است و به شما امکان می دهد تا به بهترین شکل، هدف گیری کنید.

2- توییتر

ارزش توییتر در این قابلیت است که مطالب تان به سرعت (مثل ویروس) منتشر می شوند؛ هر چه آدم های بیشتری مطالب تان را به اشتراک بگذارند، (یعنی محتوای تان را ری توییت کنند)، به دنبال کنندگان بیشتری دست خواهید یافت. آخرین اخبار، مطالب روز و مقاله هایی را که در اختیار داریم، در رسانه های بزرگ به اشتراک می گذاریم. هشتگ ها تغییر بزرگی در حرکت و انتشار مطالب تان به وجود آورده اند، بنابراین به روند روز دقت کنید و هشتگ های مرتبط با مطالب روز ایجاد کنید. همچنین می توانیم مطالب آدم های معروفی را که دنبال کنندگان زیادی دارند، ری توییت کنیم تا بیشتر در معرض دید دنبال کنندگان شان قرار بگیریم.

3- اینستاگرام

از این برنامه محبوب اشتراک گذاری عکس ها در رویدادهای خاص و نمایشگاه های بازرگانی استفاده می کنیم. هرگاه میزبان رویدادی باشیم، شرکت کنندگان را از طرق مختلف تشویق می کنیم تا با استفاده از هشتگ آن رویداد خاص، عکس هایی را که از آنجا گرفته اند، در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. همچنین برای آنهایی که در این طرح شرکت کرده اند، جوایز و طرح های تشویقی در نظر می گیریم.

4- یوتیوب

یوتیوب دومین موتور جست وجوگر بزرگ دنیا و متعلق به گوگل است. بنابراین، وقتی در مورد بهینه سازی موتور جست وجو صحبت می کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در نتایج جست وجوها، معمولا ویدئوها در جایگاه بالاتری از سایر وبگاه ها قرار می گیرند. با اخذ مالکیت یوتیوب از جانب گوگل، دیگر می توانیم با استفاده از گوگل هنگ آوتس با نویسندگان و مدیران صنایع مصاحبه های ویدئویی ترتیب دهیم. همچنین می توانیم این مصاحبه ها را به صورت خودکار و تحت نام خودمان در یوتیوب قرار دهیم تا دیگران نیز بتوانند آنها را مشاهده کنند.

در عصر انفجار اطلاعات دیگر روابط عمومی سنتی جوابگوی نیازهای مخاطبان ومشتریان نیست. امروزه بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی مدرن به خصوص شبکه های اجتماعی فضای مجازی و موبایل و اینترنت در حوزه ارتباطات یک نیاز ضروری به شمار می رود. شبکه های اجتماعی، یکی از انواع رسانه های اجتماعی به شمار می روند. رسانه های اجتماعی در سال های اخیر در زندگی آنلاین و آفلاین کاربران اینترنتی، آنچنان تأثیرگذار بوده اند که شکل های ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه های جدید تأثیر پذیرفته است.

شبکه های اجتماعی، به خصوص آنهایی که کاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مکان هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفی می کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود و همفکران شان را در زمینه های مختلف مورد علاقه فراهم می کنند.

نتایج کاربردی

– شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای پیشبرد اهداف مسئولان روابط عمومی و بازاریابان هستند زیرا می توانند دسترسی به افراد تأثیر گذار را تسهیل کنند، به مشتریان پشتیبانی آنلاین بدهند و کاربران فعال را به یکی از منابع قدرتمند تبلیغات کسب و کار تبدیل کنند.

– امروزه وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می شود. با افزایش وفاداری  مشتریان سهم بازار و میزان سوددهی بنگاه اقتصادی بالا می رود. درک بازار با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژی های مناسب جهت وفادار سازی مشتریان و افزایش نرخ وفاداری آنها منافع  بلندمدت برای بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد. توجه داشته باشید که بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی است که تمرکز روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارد نه روی فروش مستقیم محصولات و خدمات. شرکت ها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان خوداستفاده کنند و این یعنی وفادار سازی مشتریان.

– یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها، کاهش هزینه های بازاریابی است. در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نخواهد بود. استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را برای کسب و کار ها فراهم می کند که بتوانند به اطلاعات ارزشمندی از مخاطبان و بازدیدکنندگان خود دست یافته و آنها را آنالیز و بررسی کنند.

– بازاریابی محتوا به صورت حرفه ای از طریق شبکه های اجتماعی روشی است که برای انتقال اطلاعات به مخاطبان و مشتریان استفاده می شود. اگر شما از این روش استفاده کنید باعث می شود با اطلاعاتی که در زمینه فعالیت تان منتشر می کنید به منبع اطلاعاتی مناسبی در آن صنعت تبدیل شوید. بدین صورت مخاطبان تان مطالب شما را نیز منتشر می کنند و افراد دیگر نیز علاقه مند می شوند با کسب و کار شما آشنا شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *